Page 4 - Scannen10007

This is a SEO version of Scannen10007. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
noc i t i ê h r ên f l ên on dê l nê r I
. r qgen , maa rne rKan
\ N e l 7 i e n o l . r omn r nm i ( l n , ó ^ ^ ó ó
' . . , i , ' ^ a ,
! v '
' ' p ' v
' / ' v l q U P q l
| ) o L o l l v w q l
tuigen, vanwaarui t hetwí ldinAf r lka wordtbe'
I . e \ e^Mpes t a l z i j rd . Toyo l a< vè ' rherdrqere
type: deILTB' ;
Special isten
Namens A l lAme
ncan rmpor rs
werpt Maar t - .n
Verschure zi jn
l i r h f n n r { o z o r o o l <
LandCrulsers AAl ,
zn : l c z i i n ho . l r i i f
ook wel bekend
. + - - + k ^ ^ t + ^ - - -
) L d d L , t r g g r L l r d d r l
en faam in de
kennis- en ver -
spreid ing van
T n v n r r t o r h n i o l
\ / o l o c n o r i - l i . + ^ n
. n a ' l n ' . m ^ r "
r u y u L d t r { r r r r r - \ v c r r ) P - 1 r o r r r r - r , u - o r q r ) r r r r o o r
soms ookdeimpor teur leunen opdeknow-how
vanMaar ten enzi jnbedr i j í
Br l 4x4Service Valkenburg sprel (en weeigenaar
Maur ice Ubachs Inzi lnbedr i j f komen engaan
ve l eme rKen , maa r
T ^ , , ^ + - l ^ ^ ^ r ^ , - 1 .
r u y u L o r u u v L c r o r )
een rode draad
doorheen Ver tel t
Mau r i ce onde rhe t
weghappen van
een L imbu r gse
vlaai :
'De
70-ser ie
n ê n ^ n mêT ê ê n
LJ70 i n 1985Di e
i n i : q n o c z o n d c r
I U rOOen Oaa r na
kwamin 1986de 2,4l i ler17a rnetturbo Ronde
l op l ampen k j l en u Ldeq r i l l eDer I s l aa l op een
kortewielbasis, het iseen pri.na4x4voor in het
ter rein, De LJI -motor hadaanvankei i jk wat pro-
b l eemp , es me tde k l epz i r ï i ^qen : d e v e ene r u i l
enop dezuiger en ba[ , l .aooet l Daar - i j r oÍ f lciële
r c r r l l s o n o c r n i c c c t d r q d i c z i i n n n a p l o s t
f f e d n r .
n o l r n n r l o , l : n n q r n ê q l ê n 1 1 7 2 r , . J n c n , r t ^ ' . ' 1 " . ^ - l
V ! r J u r u L r r u i 9 J u L , ' L r r v v d r , u c ) P d l U V l U l d l l U -
jeszi jnhetnaki jken waard, hetzi jnvooral car ros-
< e r i o r J i n n o r i o < Do l : n o r < i n d o r r r r a n h > L r r a r n o n
wat op et tendheid, zekerna 2,5ton op de tel -
ler De iweedegeneldï ie, vanaf
'Q0
met dÊ
2LTl lmotor , isher l<enbaar aaneenzi lverkleur ig,
stalen klepdeksel In 1993werdhetmotorenpa
let aangevuld met een3 l l terturbodieselmotor ,
de t ( l L Lenmaa l op l ee l - t i j d , hadde J . l -mo
t o r wa t ne i g i ngen om o l j et e gaangeb r u i k t en
met wat bi jkomende onderdrukverschi jnselen
Die2L-Tl l isbeteren kracht iger en komt nadien
i n ook i n de H l - Lux en de 4Runne r voo r B i jde
homokineet lekkende keer r ingen wel eensen
daa r doo 'komt b i i voo r bee l d he t f usee l age '
d r oogLes l èanDe auLo ' ( z i j r de rma l c op l ee f
t i jd,dat je daaral t i jdwelwat bi jtegenkomt , ook
al zi jnher L. s;nighedenOp z ' chzi jnheL:Lerke
aJ t o ' s , d i eo f - r oadgoedmeekome r en b l qoed
onde r houd we i n i gmanke r enDe ve r sne l l i ngs
bakken zi jnpr imaHetzi jnstandaard tweewiel
aandnjvers, waarbi j de ol iein de vooras st i lstaat
Alserwat waterin de askomt ,of het ol iepei l is
h i i vnn r heo l d t ê l à r n ên vp r r i n l nens moe t dc v i e r -
wielaandr i jving er in,dangaathetweleensstuk,
' p ï d r . son des ï r , r v : n dpn i ei ndevoo r asFen
paarhogereveren, eenpaarmudbanden erom
4WDAUTO-MAGAZINE
6
e r even t uee r eenspe r r eUe . dank r n , e l ' ee l l euk
i r ' l 'eLLer re n speen merzo'ndi lgl
ffi'
LJ- techniek om op te let ten, . .
Maar ten:
'Motor technlsch
is de LJ best goed,
mddrze hebbentweedehar^ds vaakveel ki lo-
.nêtêr ( cêlonênDa , ondi f :pva^ tLr rbo l \anna
zo'nlangecar r ière mindertot slechtzi jn Want
eenkrachtpatser ishet natuur l i jk niet ,die2,4l i
ter Hetvermogen val tvoora tegen,alser wat
groterebandenonder l iggen:dan zaktdat als
een p l umpudd i ng i n e l kaa r Je hoo r tde ma t e
vangeb r u l k aande koppe l i ng , d i edoo rzwaa r
nehn r ' l < h i i su r nna i ' r oc r pn [ a l kan r amme ] en
l - letdi f ferent leel is al t i jdgoed:de motor heef t
domweg onvoldoendevermogen om daar
schadeaan te r ichtenJe moet wel let tenop
lekkagesOok het handremmechaniek moet
je beki jkenHierkomtwel eensvui l in en gaat
vastzi t tenBoveneen ki lomet rage van 300,000
gaat de versnel l ingsbak wat rumte ver tonen,
dat zouookeerderkunnen, afhanke i jkvanhet
gebruikTussenbak: de asvan het tussentand
wiel kun je cont roleren doorde motorwarmte
l a t e r d ' aa i en , de Lusse r ' bak n ne ; t r aa l ze l . en
endeve r sne l l i ngsbak
i nde4deve r sne l i ng ,Leg
p r , i ^np r f êoê .dê : s t nn d i eaande auh t e f l an t
vande tussenbak ui tsteektHet seenasvanon-
gevee r 3 , 5cm d i ( ,a l s j e daa r j e v i nge r s ï egen
èan egL, voe .e die lopenAlsdaïduidel ;11' zo i>,
dani sde asdoo rde ' ha r d i ngs l aag ' heen Daa r i s
eenreparat ieki t voor ,Ki jkool< naarde rubbers in
de ge l e i d i ngsa rmen vande ophang i ng , voo r a l
de voorsteexemplaren, die kr i jgenhet meest
voorde kiezenHetchassis roteigenl i jk niet Dat
makenwe nietmeelWatbet ref tde car rosser ie
voegtMaar tennog toe:
' l ( i jk
ook naarde spat
bordhoeken achteren de onderkantvan het
voor raamf ramel
BJ70171
DeBJ70 34 zonder turbo,verscheen in 1984net
voorde LJ ln l9B5l<wam de 8J71, ookbladge-
I l , -
Maorten
. g - ? "
ry.
F"
r ë .
, f i .
i " È
,
*jL.
fr
r .
*.o*
#
s
f l
I
f
#,+