Page 6 - Scannen10007

This is a SEO version of Scannen10007. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
welnietstuk. Het iseenechtwerkpaard En je kunt
erooknogleukmee terreinr i jdenlMaar ten: ' ln 1998
kwamhettussenmodel , deHL70metEGR (reci r-
culat ie vanui t laatgas) . Datgoldvooral le7O-ser ies
toenHZJ's kunnen zowel 12en24vol thebben:die
vanvooraugustus 1999 hebben sowieso 24vol t .
Letopdatinde24vol ts ui tvoer ingen gel i jke accu's
zi t ten. Vaak worden accessoi res op éénaccuaan-
gesloten: nietdoen,wantverschi l lende belast ing
vandeaccu's gaat tenkoste vandelaadinr icht ing,
Delader laadt deaccumetdeminste weerstand
hetmeest op endiegeef top gevenmoment 16
vol tDan ishetheel snel elnde verhaal l
Bushtaxi
datAAIdeze taak opzichgenomen heef t . Maar-
ten:DeHZJT6 metbenzine- endieselmotor iser
sinds 2007. Dat isookdevervaldatum vandeln-
voer vandeFRP- top Dewagon, zoals dielnAu-
st ral Íë heet , iseenvierdeurs ui tvoer ing endaar
l igterdeVB turbodiesel in InhetMidden Oos-
tenisdezesci l inder benzinemotor , de 1FZ-FE
4,5l i ter l i jnmotor , in augustus 2009 vervangen
doorde 1GR-FE motor , een4 I i ter V6.Sinds au-
gustus di t jaar isookhetdashboard.gemoderni -
seerd; erhuizen nuai rbags inVooral ÍnAust ral ië,
waar de76bi jvoorbeeld indemi jnbouw wordt
gebruikt , moest devei l igheidsui t rust ing worden
aangepast l
38motor
veerd, metdlezel fde dikkemotor , maar danmet
de 13BT, dusmetturbo.Di tishelemaal eenka
non,maareenstukzeldzamer , De38-en 13BT
motor iser ingen hebben dezel fde aandr i j f l i jn, Dat
wi l zeggen: metdikke voor-en achterassen, 9,5
inch indiameter Vervanging vanbladveren isal -
t i jdwatduurder tenopzichte vanschroefveren,
maar di tzouhetenige nadeel ervan kunnen zl jn,
dat je bedenken kuntWanthetiseenrobuuste,
tamel i jk probleemloze auto.Maar ten Verschure:
'Ki jk
naarde staat vande bussen ln de shackles
(veerschommels) endecondi t ie vandeveerpak-
ket ten. Dikwi j ls zi jndeaanslagrubbers boven de
voor-enachteras verdwenen Demotoren (3Ben
13BT) zi jn i jzersterk Eigenl r . lk mankeer t daar nooi t
iets aan. Voor detussenbak geldt hetzel fde verhaal
alsbi jde LJ70Enktyk, of er geenol ie, of smeer
ui tdefuseebol len loopt , Diebol len worden door
vi l ten r ingen dichtgehouden. Alsdekeerr ing inde
vooras gaat lekken, danlostdeol iehetvetinde
fuseebol op,datdangezamenl i jk doordievi l ten
r ingnaar bui ten komtzet tenl
HZJ70/73
Een vandemeest bet rouwbare motoren diehet
leveren van een rond-
borst igkoppelcombi -
neer taan een lekkere
zesci l inderrof fel , is de
4,2 l i ter dieselmotor . Dus
geentuÍbo,geeninter
cooler , commonrai l , of andere ver f i jnde techniek,
gewoonrecht - toe, recht -aan bet rouwbaarheid.
Di tdoorvelen gel iefde motorblok (de1HZ) kwam
vanaf 1990 indeHZJTO te l iggenDi tisdekorre
versie en de langere isde HZJ73, beterbekend
alsde FRP- top. Naeenlange loopbaan, waar in
dereputat ie alsonverwoestbaar enbet rouwbaar
werdgevestigd, kwamen erin'99schroefueren op
devooras, Ookbi jdeze jaargangen isdetussen-
bakeenpuntomopte let ten. Voorraamf rame en
dorpel t jes roesten wat ,netalsde randen vande
wielkasten. Meteenbeet je geluk zi t ten ershackles
(veerschommels) vanOME onder , danhoef je de
rubber t jes nietaltevaak tevervangen. Diemoet
je danwelregelmat ig metdevetspui t aandacht
gevenlMaur ice Ubachs: 'Di t iséénvandesterkste
auto'sooit gebouwdOokvoor de competitie,
maar vooral alstoer-4x4. Hetiseen4x4meteen
lange adem, als t rekauto, ofbetaalbare al l -rounder
Neem deful l f loat ing steekassen
indeachteras (de
assen dragen hetwagengewicht niet ,maar die-
nendl leen voordeaandr i jving, red ) ,diegaan vr i j -
4WDAUTO-MAGAZINE
B
DeHL75staat bekend alsdeHardtop Long ende
pick-up Tot '99 ishetdeNL75 (ookwelbushtaxi
genoemd) endanin'99ÍshetdeLZJTB enI '2J79
als pick-up (met schroefveren voor)geworden.
Maur ice: 'Di t zi jnvr i jwel probleemloze bussen, Zei
detelevisie aaneninal leprobleemgebieden zie je
zerondr i jdenlMaar ten adviseer t ombi jdezemo-
del len op hetzel fde op te ler ten alshiervoor . 'Ki jk
ooknaar debevest iging vandet rekhaak, wantdaar
isvaak zwaar meeget rokken, Soms zi jndebouten
ui thetchassis gebroken, danweet je datdi texem-
plaar f l inkaandebeur t isgeweest l
PZJTO
Maarten: 'De
PZJ70 meteenvufpitteÍ kwamvanaf
augustus 1989 op de marktMeestal alsHardtop
Long enplck'up verkocht , totenmet '92 enbui ten
Europa tot '94 Diewerden vaak zwaar belast een
en hebben een3,5l i tervi j fci l inder dieselOnge-
veer100pk.Vl iegwielen gingen welstuk.Daar zi r
hetveerpakket , detorsiedemper dienormaal inde
f r ict ieplaat zi t , inhetvl iegwiel Vaak hebben zeveel
zware ki lometers gelopen endatvl iegwiel isvaak
stuk, of provisor isch gerepareerd Daar hebben we
ookeenvervangingski t voor l
HZJ76
Nogsteeds wordtde70ser ie geproduceerd,
inde
vorm vandeHZJ76, al leen nietvoorNeder land Zo-
"'!'*J;'3'#W'i[F
Frituur - Toyo,Dakar2010