Page 4 - Scannen10034 (2)

This is a SEO version of Scannen10034 (2). Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
DewinnaarsKufel-Samosiu k (PL)
tussen twee ongelukkige 'vastzitters'
door te
manoeuvreren en de auto door de modderte
loodsen om ui teindel i jk r i jdendhet ' vei l ige droge'
te bereiken! Slechts eenenkel ing doet hemdat
kunst je na en danal leenop eenwat drogeren
verder gelegen deelvandemodderpassage.
Doorhet heteweervoorafgaand en ti jdensdeze
2010edi t ieis het mindermodder igen daarom
ook iets minder zwaar ten opzichtevan vorig
jaar . De t racks lopen door zandafgravingen,
bossen enmi l i tai re ter reinen metalsondergrond
voornamel i jk zand en gravel .Veeldeelnemers
ri jden derhalvemet een stofkapjevoor hun
gezichtendat isgeenoverbodige luxe.Metname
de mi l i tai re ter reinen in Polenzi jn enorm.De
meeste deelnemers zul lenhetoudelegerspuldat
heren der verspreid staatdoor het opgeworpen
stof van de bol ides,dat alseen dekenover de
ter reinen hangt , echter nauwel i jks hebben gezien.
Maarvoordatze zoverzi jn,wordt de tweededag
gereden indebruinkoolmi jn nabi jHohenmólsen,
enkelewekenterug nog het decorvan de Baja
Saxonia.Maarwat een verschi l! Ti jdensde Baja
Saxonia komtde regenmetbakken ui tde hemel ,
maarnuishetookdaar stofhappen.Waarde harde
ondergrond dushogesnelheden mogel i jk maakt ,
worden diedoorhetstofweergetemperd, al thans
bi j al lendieachterdeeerste autori jden.Doorhet
stof en de hitte is het voor ri jdersen bi jri jders
fusiek zwaaren daarbi jkomt,dat de organisatie
ook in dat opzichtniet de makkel i jkste routes
heeftuitgezet. Hetdiepst in hetgeheugen vande
deelnemers geprentstaatongetwi jfeldhet circa
20 ki lometer langet rajectvan een voormal ige
spoorbaan. Het pleegteenmoordende aanslag
opdemens,maarookop hetmateriaal. Hetenige
dat namel i jknog her inner t aandie spoorbaan,
zi jnde korte,maarfl inkekui len,waarde bielzen
hebbengelegen! Je kunt je voorstel len, dat de
deelnemersde verschi l lende doorwadinqen
Gramberg-Vanden Oord
vooral alseenwelkome afwissel ing zien.
Snelheiden chal lenge-acht ige passages zi jn
nietde meest ideale combinat ie, als je in beide
categorieën degrenzen vanhetmateriaal opzoekt,
Vri jwelal leequipes kri jgenwelmetéénof andere
vorm van mechanische el lendete maken.De
meest dramatischepech overkomenRemco-
Petervan derWaarden en Rens-Jan Veenstra en
dat niet al leen, omdat het al in de eerste fase
van de wedstri jdgebeurt.Eenbrandstofpomp
die het begeeft,wetenze nog te vervangenmet
eenexemplaar vaneenlocale sloop, evenals een
turbo.Maarzie het alsde zwanenzang van de
motor,want niet veel laterkomt dezedefinitieÍ
te overl i jden. TeamledenBerndEntingen Luuc
Potgieter doenhet in dat opzichtveelbeter.Een
losgelopen koel fan en eendr ietal lekkebanden
zi jnde voornaamste'klachteni diezeontmoeten.
Daarmee gevenwe indi rectaan,dat de heren
dezeedi t ievande ral lymindergeslaagd vinden,
daarmeedoelend op het snelheidselement .
Inderdaadvinden ze het ter rein over het
algemeen te l icht en haddenze l ievervoor wat
meer Chal lenge-acht ige ui tdaginggestaanen
minder snelheid, zoals bi jvoorbeeld vor ig jaarhet
gevalwas.Het isabsoluut geenklachtvanLuuc
en Bernd,want vooropstaat,dat ze nu uit eigen
ervar ing overde ral lykunnenmeepraten. Bi jhet
Bl itz team isafwissel ing troef.SjaakBakker/Jean-
Pier reSeverens kr i jgenmet hun Bl i tzSahara
al leente maken met een kapotte stuurkogel,
maarEr icGramberg/Mark vandenOordkunnen
eindvan de weekeen
'wasl i jst ' inleveren,
waar
onder andereeen differentieelop pri jkt, een
koppakking, een losgescheurde stabi l isatorstang
en een drukgroepmet een ladingvui l tussen
de vingers. Knapis het dan,als je de autotoch
ri jdendoverde finishbrengt.DatluktookAdvan
Drunen/Joop Erven endat iseveneens eengoede
prestatie, als je weet, datzepasheelkortvoorde
wedstrijd besluiten nietmethunwedstrijdauto
tegaan, maarmeteenandere, snel aangeschafte
en zel fgeprepareerde Mi tsubishi Pajero. Hun
enige ervaring ishettweekeer rijden vandeBaja
Saxonia. Zezijnophetnippertje klaar metdeauto,
maar hebben nauwelijks ervaring metnavigeren.
Een lekkebandeneenkeer in hetzachte zand
op de kant l iggen, vindenze nauwel i jks de
moeite vanhetnoemen waard. Meer problemen
hebben zet i jdens deHannibal etappe ( langste
dagr i t op donderdag 1 jul i ) , alsbeide dynamo's
hetbegeven enzemetslechts één lampje inhet
donker hetkamp proberen tebereiken. Dat luktze
totdelaatste tienkilometer voordefinish, alsalle
stroom echtopis.Problemen metdedynamo van
hunzeer fraaigeprepareerde Volvo 6x6hebben
ook Harryen Jannie vanStei jn, voornamel i jk
omdatdezewat laag is ingebouwd. Datwreekt
zichvooralbij het doorwaden vanrivieren en
plassen. Harryheeftde meeste vreugde vooral
gehad inhetprepareren vandeauto. Enuiteraard,
alsdeze daneenmaal klaar is,wi l je ookweten,
hoedeautohetin hetterrein doet.Endatisver
boven verwachting, zodat je nietvreemd hoeft
optekijken, als je deautobinnen afzienbare tijd
uitgebreid in je lijfblad voorbij zultzienkomen.
letsminder rooskleurig verloopt dewedstrijd voor
Robert enStephan 't Hort, dieeveneens meteen
Volvo rijden, alleen betreft heteenTGB 11(4x4).
Ti jdens de Hannibal etappe komen ze zonder
dieselol ie te staan, maarveelerger is,dat de
motor f l inkol iebegint teconsumeren. Alszedan
ooknogeens door foute coórdinaten intevoeren
280kmvanhetbivak terechtkomen, duurthet
uiteindelijk 24uurvoordat zeweer in hetkamp
arriveren. Genoeg reden voorhenomde laatste
dagniet te r i jden, mede omdat zenietgelukkig
zijnmetde voorvering vande auto.Hetishet
eerste, datzegaanaanpassen bij terugkomst in
Va n Bee len-Rave nsbergen
4WDAUTO-MAGAZINE
64
Harry enJannie van Steijn
VanDelft-VanWoersem
Va n der Waarden -Veenst ra